بازاریابی پیامکی : راهنمای کسب و کارهای کوچک 1402

جالبه بدونید 46 درصد از مردم حداقل حدود 5 تا 6 ساعت از روزشون رو پای تلفن های همراه خود میگذرانند. این افراد معمولا فقط پای شبکه های اجتماعی هم نیستند. در کنار این موضوع  پیش بینی میشه تا سال آینده که 85 درصد از کل فروش تجارت الکترونیک از طریق تلفن های همراه خواهد بود.

الان اگر دقت کنید بیشترین تجارت های خرد از طریق سایتهایی مثل دیوار و شیپور ، یا کسب و کارهای پلتفرمی مثل باسلام و دیجی کالا و .. انجام میشه.این موضوع نشون میده چقدر خرید از سمت مردم صورت میگیره و فرهنگش بخصوص بعد از کرونا جا افتاد و الان خرید و فروش های خیلی چیزها در سطح وب انجام میشه.

بعد از هر خرید شماره تلفن اون شخص بارزترین اطلاعاتی هست که به دست ما میرسه. چون ممکنه اون شخص اصلا ایمیل نداشته باشه. پس قطعا میتونید برای فروش های بعدی شماره رو ذخیره کنید و ازش به عنوان یک سری مشتری بالقوه استفاده کنید.

تعداد کانال های بازاریابی خیلی زیاد هست و رقابت هم روز به روز برای فروش و جذب مشتری افزایش پیدا میکنه. البته به این معنا نیست که صاحبان مشاغل کوچک و بازاریابان نمیتوانند فروش کنند. اما برای برجسته شدن و تسریع رشد کسب و کار، باید کانال های بازاریابی جدید را آزمایش و از آنها استفاده کنند.

بازاریابی پیامکی میتواند به بسیاری از مشاغل کوچک کمک کند.

 

بازاریابی پیامکی یا اس ام اسی چیست
بازاریابی بر اساس بانک شماره یا شماره های از پیش ذخیره شده برای برگزاری کمپین ها، تبلیغات ، اخبار و اطلاع رسانی از تخفیف و …

بازاریابی پیامکی چیست؟

بازاریابی پیامکی، بازاریابی بر اساس بانک شماره یا شماره های از پیش ذخیره شده برای برگزاری کمپین ها، تبلیغات ، اخبار و اطلاع رسانی از تخفیف و … از طریق ارسال پیامک به مشتریان، بخصوص مشتریان بالقوه می باشد.

بازاریابی پیامکی یا همان خدمات اس ام اس یک کانال ارتباطی ارزان بین باقی کانال های بازاریابی و فروش هست. دستاوردهای این کانال گاها در استراتژی های بازاریابی دست کم گرفته میشود. با این حال، قدرت آن در توانایی آن در تعامل با مشتریان هدف به شیوه ای اختصاصی و شخصی تر می باشد.

اگر میخواهید با یک راه ارزان و مناسب برای استراتژی های بازاریابی کسب و کار خود چه کوچک چه بزرگ بیابید، راهنمای نهایی برای بازاریابی پیامکی که در ادامه پیش روی شما قرار میگیرد را مطالعه کنید.

راهنمای نهایی بازاریابی پیامکی

  1. انواع تکنیک های بازاریابی پیامکی
  2. مزایای اصلی بازاریابی پیامکی
  3. پنج ایده بازاریابی پیامکی برای مشاغل کوچک
  4. شش تا از بهترین روش های بازاریابی پیامکی

اس ام اس یا sms همان سرویس پیام کوتاه که اختصارا پیامک شناخته می شود. یک تکنیکی است که از ارسال پیامک برای آگاه کردن مصرف کنندگان در مورد هر چیزی که از کسب و کار کوچک میخواهند بدانند استفاده می شود. درواقع یک شکل ارتباطی با گیرندگانی هست که داوطلبانه شماره خود را ارائه کرده اند.

البته امکان ارسال پیامک جمعی و گروهی هم هست اما این نکته خیلی مهم را بدانید، ارسال بی هدف به جمعی از افراد نتیجه خوبی نخواهد داشت. اینکه برخی از بانک های داخل پنل های پیامکی استفاده می کنند، یک هزینه گزافی را صرفا برداخت کرده اند که در نود درصد موارد، مفید نخواهد بود.

انواع تکنیک های بازاریابی پیامکی

کمپین های متنی

کمپین های متنی یا پیامکی بیشتر برای فروش و تبلیغات و درواقع اطلاع رسانی استفاده می شود.

نکته حائز اهمیت اینست که طبق تحقیق و گزارش ها، یک فرد معمولا در روز حداقل 46 بار گوشی تلفن خود را چک میکند. حال آنکه چون این روش تبلیغاتی بازاریابی با پیامک نیاز به این افراد دارد که تلفن همراه داشته باشند و آنرا چک کنند شرایط فراهم آمده و این سبک بازاریابی را موثر و مفید کرده است.

با یک کمپین متنی یا پیامکی، مشاغل کوچک می توانند اطلاعاتی را برای گروه بزرگتری از مشتریان یا مشتریان احتمالی ارسال کنند.

پیامک ها و کمپین ها به طور متوسط 98 درصد باز و نرخ پاسخ 46 درصد دارند. این امر تعجب برانگیز نیست. پیام ها در کمپین پیامکی این نرخ های اثربخشی بالایی دارند، زیرا قالب آنها معمولا با یک حس فوریت همراه است.

در کمپین های پیامکی یا اس ام اسی معمولا مشتری را در مورد یک تخفیف یا پیشنهاد زمان دار مطلع می سازد و حالا اگر مشتری علاقه مند باشد، سریعا وارد مرحله خرید میشود.

در بین بازاریابی ایمیل و پیامکی، چون تقریبا 60 % متون پیامک ها در عرض 1 تا 3 دقیقه خوانده می شود و گاها در ایمیل ها باز هم نمیشود. و طی یک تحقیق گزارش شده 78 درصد از مصرف کنندگان می گویند که بررسی و ارسال و پاسخ به پیامک بیشترین فعالیت و استفاده افراد از گوشی موبایل را دارند.

کمپین های متنی معاملاتی

سامانه های پیامکی ، دارای امکان دریافت پاسخ از مشتری می باشد . در طول خرید مشتری برایش سوالاتی پیش می آید که به سرعت به دنبال پاسخ آنست که در این صورت ، سرویس پیام کوتاه در کمپین های متنی معاملاتی میتواند گزینه خوبی برای مشتری شما باشد.

پیام های متنی معاملاتی می تواند به بهبود تجربه مشتری کمک کند.

مزایای اصلی بازاریابی پیامکی برای مشاغل کوچک

بازاریابی پیامکی بیشتر شخصی است

تعجبی ندارد که طبق گزارشات 74 درصد از مردم اولین کار پس از بیدارشدنشان ، چک کردن گوشی موبایل است. این یک عادت غیر قابل انکار در همه افراد این دوره است.

بنابراین هنگامی که یک مشتری از شما خرید میکند و شماره خود را با شما به اشتراک می گذارد، یک راه ارتباطی را باز می کند که امکان مکالمه مستقیم ، فوری و انفرادی را با خود فراهم می کند.

ردیابی بازاریابی پیامکی آسان است

از آنجایی که پیامک های ارسال شده با پنل های ارسال پیامک مبتنی بر مجوز هست، هنگام استفاده می توانید گزارش مناسبی از آن دریافت کنید. همچنین اگر از شماره های اختصاصی استفاده کنید، هنگام استفاده از برنامه های پیام متنی برای تماس با مشتریان ، به عنوان مزاحم یا تجاوز به حریم خصوصی برخورد نخواهید کرد.

اگر لیست ارسالی مشتریان خود شما بوده اند، به نسبت بانک های لیست شماره ها ، اطلاعات بیشتری از مشتری خود دارید و میتوانید طبقه بندی های خاص و پیشنهادات از پیش مشخص شده ای را برای مشتری خود تدارک ببینید. چرا که تمرکز و دقیق تر و متناسب با مخاطبان هدف شما خواهندبود.

بازاریابی پیامکی می تواند دقیق و دقیق تر باشد

شما تلاش هایی که برای برنامه های بازاریابی خود می کنید بهره بیشتری را خواهید بود  چراکه با افراد خاصی ارتباط برقرار می کنید که می دانید متناسب با مشخصات هدف از نظر جغرافیایی ، جمعیتی یا روان شناختی شما هستند.

این به شما کمک می کند که کمپین های بازاریابی پیامکی انبوه ناب و دقیقتری را اجرا کنید. و شما مطمئن خواهید بود که همه کسانی که داخل این کمپین هستند از قبل با کسب و کار شما و خود شما آشنایی دارند.

بازاریابی پیامکی با عملکرد مثبت باعث تقویت سایر کانال های بازاریابی ست

گاهی به طور تجربی دیده ایم که تبلیغ هدفمند انجام میشود در پنل های دیگر. مثلا فردی با هزینه زیادی وارد اینستاگرام شده و تبلیغ می کند و حتی هزینه گرافیست و … را می پردازد. اما نتیجه ی دلخواه را دریافت نکرده است و چون هزینه بازاریابی پیامکی کمتر است می تواند آن هزینه سایر مکان ها را بازگرداند.

این بازگشت هزینه مثبت ROI یا حتی سرمایه اولیه برای استفاده از سایر کانال ها را می توان با این سبک بازاریابی بدست آورد.

بازاریابی پیامکی به اتصال اینترنت متکی نیست

متاسفانه در کشوری مانند ایران که گاها دچار قطعی اینترنت یا مشکلاتی مانند تداخل و کاهش سرعت سرویس های اینترنتی هستیم، استفاده از بازاریابی پیامکی همچنان رونق خود را حفظ می کند و قاعدتا پیامک ها نیاز به اینترنت برای دریافت ندارند.

سرویس های اینترنتی مانند ایمیل ، به دلیل فعال بودن هرزنامه و جلوگیری از اسپم اکثر شرکت ها با عدم دریافت نتیجه برخورد خواهند کرد. اما این مشکل در سرویس های پیامکی بسیار کمتر است.

6 نکته مهم برای بازاریابی پیامکی

شش نکته مهم برای بازاریابی پیامکی

1. قوانین بازاریابی پیامکی را بدانید

همه پنل های بازاریابی یا هر کسب و کاری یک سری قوانین دارند که باید رعایت شوند. بازاریابی پیامکی هم مستثنی از این قضیه نیست.پیش از شروع باید قوانین زیر را بدانید.

  • فقط برای افرادی که انتخاب کرده اند و شماره خود را در اختیار شما قرار داده اند، پیامک ارسال کنید. اینجاست که می گوییم سعی کنید بانک شماره شخصی داشته باشید و از آن استفاده کنید یا در جهت رشد بانک شماره شخصی خود تلاش کنید و ترجیحا از بانک های داخل پنل ها استفاده نکنید.
  • متن ها را تا میتوانید کوتاه و مرتبط نگاه دارید. همچنین اگر مشترک شما تنها برای دریافت تخفیف ها مشترک شده است فقط تخفیف ها را ارسال کنید (ترجیحا)
  • همیشه دستورالعمل های روشنی برای انصراف قرار دهید تا اگر تمایل داشتند حذف کنند دچار درسر نباشد. هم هزینه شما کمتر میشود هم اجبار را حذف میکنید تا راحتی را حفظ کند.

2. از متن خود غافل نشوید

همانطور که برای نوشتن متن تبلیغات ، ایمیل ها ، بروشور و پست های سوشال مدیا زمان میگذارید باید برای پیامک هم تایم بگذارید و متن مناسبی را تولید کنید. که در عین کوتاهی ، جذاب و مفید باشند.

زبان متن پیامک ساده و محاوره ای باید باشد. حتما در نظر بگیرید که پشت گیرنده های شما انسان هستند. بنابراین از کپی های متن هایی که غیر شخصی و سرد هستند خودداری کنید. مانند ربات ننویسید، متن را طوری بنویسید که افراد را درگیر کند و به سمت ری اکشن بیشتر فرابخواند.

3. در صورت لازم از اموجی ها استفاده کنید

همانطور که میدانید سرعت پردازش مغز در تصاویر نسبت به متن بیشتر هست تا 60 هزار برابر. جال چون امکان آپلود تصاویر در پیامک های ایرانی نیست میتوانید از اموجی هم برای جلب نظر استفاده کنید.

4. اسپم نکنید

حتما به بعداد ارسال های خود در زمان توجه کنید. ارسال پیام های بازاریابی پیامکی یکی پس از دیگری می تواند برای مشترکان آزاردهنده باشد و شما را در لیست سیاه وارد کند.

یکی از راه های خوب برای جلب اعتماد مشترکین احتمالی ، شفاف سازی است و متنی را وارد کنید که با چند کلمه اول سریعا متوجه منظور شما شود.

بنابراین، اگر مشتریان برای اعلان های مربوط به رویداد ها ثبت نام کنند، فقط باید زمانی که آن رویدادها اتفاق می افتد پیامک دریافت کنند نه سایر جزئیات دیگر.

5. بازاریابی پیامکی را با سایر کانال های بازاریابی ادغام کنید

هنگام ایجاد استراتژی های بازاریابی برای فروش یا یک رویداد، داشتن یک رویکرد همه کانالی همیشه سودمند است. اگر مشتریان شما در چندین پلتفرم با پیام های شما روبه رو شوند شانس بیشتری برای انتقال مشتریان شما به قیف فروش را خواهد داشت.

همچنین کانال های متقابل می تواند به ایجاد فراخوان خوب برند کمک کنید. وقتی مشتریان با پیام شما در چند پلتفرم ارتباط بگیرند، احتمالا از طریق یکی از آنها اقدام به خرید کنند.

6. معیارهای خود را فراموش نکنید

استراتژی های بازاریابی زمانی خوب هستند که نتایج خوبی را داشته باشند. بنابراین برای کسب و کارهای کوچک خوبست که در کنار تلاش و عملکرد مثبت در استراتژی پیامکی ، ارزیابی و اندازه گیری متداوم و خوبی داشته باشند.

گزارشات پنل ها را به خوبی ارزیابی کنید و مطابق با آنها مجدد لیست خود را بازنشانی کنید و ارسال را انجام دهید.

 

کلام آخر :

از آنجا که بازاریابی پیامکی یکی از استراتژی های بازاریابی هست که جزو کم هزینه ترین تبلیغات به حساب می آید و نرخ تبدیل خوبی را خواهد داشت.

اما در کنار ارزان بودن آن باید یک سری نکات را رعایت کنید تا نتیجه را بهبود بخشید. سعی کنید با ترفند و بینش خوب بانک اختصاصی خود را بسازید از مشتریان خاص خود و روز به روز به تعداد فروش خود اضافه کنید.امیدواریم این مقاله و نکات آن در رسیدن به موفقیت بیشتر به شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما عاشق نوشتن محتوای عالی و به اشتراک گذاشتن بینش های صنعت هستیم. برای دریافت نسخه ای از تحقیقات ما در مورد آخرین روندها ، در خبرنامه ما مشترک شوید

عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین به روزرسانی ها و تخفیفات همچنین دریافت کد تخفیف 20% ، در خبرنامه عضو شوید.

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از ...